Sunday, May 6, 2012

:::Untukmu Abah:::

Subuh
Engkau bangkit
Menyucikan diri
Menyempurnakan kewajipan…

Aku
Masih berlingkar di selimut malas
Melayan kantuk yang masih menebal
Memeluk bantal dipenuhi peta liur merata

Abah
Mana mungkin terlupa olehku
Segala jasa baktimu
Seluruh pengorbananmu

Namun
Anakmu ini sering alpa
Jiwa muda ini mudah leka
Hanyut dengan nikmat dunia

Abah
Penat lelahmu dahulu
Belum lagi mampu terbayar olehku
Namun kau tetap pergi dahulu
Masih terniang2 difikiranku akan nasihat mu
Senymanmu,jelinganmu,kemarahanmu betul2 membuatkan aku rindu
Padamu...

Pergimu memenuhi perjanjian
Pulangmu ke pangkuan Tuhan…

Pernah aku berjanji
Sekiranya berlaku keajaiban
Seandainya kau kembali ke pangkuan kami
Akan kuturuti segala nasihatmu

Tidak mungkin aku membentak setiap kali disuruhmu
Tidak sesekali aku merungut memenuhi kehendakmu
Tidak aku menarik muka dileter olehmu
Tidak aku berdegil melanggar perintahmu

Namun
Mana mungkin?
Segalanya sudah terlewat
Tak ada apa lagi yang mampu kubuat…

Ya ALLAH..
Aku bermohon..Dosa-dosa abahku minta diampunkan..
Ku iringi doa..Rahmatilah dia..
Tempatkanlah abah ku bersama kekasihMU..
Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempat kan bersama para solihin
Semoga rohmu aman di sana
BersamaNYA...

“Sesungguhnya aku berbangga meminjam namamu di hujung namaku”

Al-Fatihah...
Hussin Bin Basok..
09/07/1946 - 08/05/2009....



No comments:

Post a Comment