Tuesday, April 10, 2012

:::Damba KasihNYA:::


Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja. Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian.

Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu.

Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak.

Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini.

Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu.

Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko.

Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali nikah muda sambil belajar..

Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.)

Saya sendiri bernikah pada 2/9/2011..(baru lagi)..umur saya 25 tahun..isteri kesayangan saya 21 tahun..isteri saya seorang pelajar di IPT tempatan..selepas 6 bulan saya bernikah,saya terus terbang ke timur tengah untuk menyambung pengajian saya..tiada masaalah walaupun jauh...Rindu itu wajib,tapi rindu isteri pahala,chatting,Fb(dan lain2) dengan isteri dapat pahala..apa yang saya cari,cinta dalam keredhaanNYA..

Kami sama macam pasangan couple2 yang lain..Datting,msg,keluar makan sama2..Tapi beza kami 'HALAL'...itu yang mahal...Tambahan pulak berCinta selepas nikah..ibarat dunia kita yang punya..

Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!”, “Saya masih belajar!”, “Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi.

Memang saya akui,sebelum saya bernikah..ini lah persoalan yang selalu bermain diminda saya..Tapi Alhamdulillah..selepas saya nikah,dengan niat saya untuk mencari cinta keberkatan dan keredhaanNYA..ALLAH mempermudahkan semuanya...

Apa yang saya buat sebelum nikah...Doa dan Istikharah..Alhamdulillah syukur... ALLAH memakbulkan niat saya..

Jadi, pada yang hangat bercouple..betulkan niat anda..jangan risau..Rezeki, Jodoh, Maut semua ALLAH tentukan..kita sebagai hambaNYA..yakin dengan janjiNYA.....

2 comments: